تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۸
۰
plusresetminus
روایتی از تور رسانه‌ای سلامت دهان؛

خدمات رایگان داندان‌پزشکی که شاید شما ندانید

جالب است بدانید که دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مناطق تحت پوشش خود خدمات رایگان دهان و دندان و یا خدماتی با تعرفه دولتی به مردم ارائه می‌دهد.
خدمات رایگان داندان‌پزشکی که شاید شما ندانید
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ قرار بود امروز ۱۷ اردیبهشت‌ماه به‌مناسبت پویش ملی سلامت دهان و دندان تور رسانه‌ای از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی برگزار شود.

از این‌رو خبرنگارها در درب ورودی معاونت بهداشت جمع شده بودیم، تصور بر این بود که قرار است به سمت بیمارستان شفا برویم و از بخش دهان و دندان این بیمارستان دیدن کنیم.


اما وقتی مسئول روابط عمومی به راننده گفت که مقصد شهرک الله‌آباد است، همه خبرنگاران تعجب کردند چراکه الله‌آباد از جمله مناطق حاشیه شهر کرمان است، زمزمه بین خبرنگاران این بود «باید برویم و ببینیم آن‌جا چه اقدامی انجام شده است.»

با عبور از کوچه پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های الله‌آباد که در این چند سال اخیر به‌همت مسئولان حالا دیگر آسفالت شده و این بخش از شهر جانی به خود دیده است، بالاخره رسیدیم.
 
سردر مجموعه این‌گونه نوشته شده بود، «مرکز خدمات جامع سلامت روستایی مرحومه مهری فرخیان»



وارد مجوعه شدیم، ساختمانی دارای دو طبقه، یک قسمت باعنوان پذیرش و بعد هم که سالن‌هایی با عنوان پزشک عمومی، سلامت محیط و کار، داروخانه، مراقب سلامت، تزریقات و پانسمان، پزشک خانواده، داندان‌پزشکی و ...
 
 
در سالن این مرکز، رسول حسن‌زاده داندان‌پزشک رئیس گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی کرمان به خبرنگاران گفت: پویش ملی سلامت دهان و دندان یک پویش کشوری است که در سه روز با عنوان‌های دهان دریچه سلامت، سلامت دهان و دندان سلامت کودک، نقش سازمان‌های دولتی و نهادهای مردمی در سلامت دهان و دندان با هدف سلامت دهان و دندان برگزار می‌شود.
 
وی اجرای روز دوم این پویش را در سطح آموزش و پرورش دانست و افزود: گروه سنی ۶ تا ۱۴ سال هستند ازاین‌رو برنامه‌های مشترکی با آموزش و پرورش اجرا می‌شود.
 
حسن‌زاده خدمات ارائه شده برای بهداشت دهان و دندان را سطح‌بندی شده معرفی کرد و گفت: افراد در سه سطح اول، دوم و سوم خدمات بهداشت دهان و دندان دریافت می‌کنند.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی کرمان به خدمات سطح یک دندان‌پزشکی اشاره کرد و گفت: در این سطح، خدمات توسط به‌ورز و مراقب سلامت انجام می‌شود اما دندان‌پزشک مجموعه بر روی این خدمات نظارت دارد تا کارها با کیفیت و کمیت مناسب انجام شوند.

وی ادامه داد: این خدمات شامل معاینات اولیه، آموزش بهداشت دهان و دندان، انجام وارنیش فلوراید در گروه سنی سه تا ۱۴ سال است و آموزش مسواک انگشتی است، این خدمات در شهر و روستا در هر پایگاه و خانه بهداشت به‌صورت رایگان انجام می‌شود.
 
حسن‌زاده جمعیت کل تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان را یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۹۴۸ دانست و توضیح داد: در رابطه با بهداشت دهان و دندان گروه هدف داریم که شامل مادران باردار، زنان شیرده تا یک‌سال پس از زایمان، کودکان زیر ۶ سال و افراد در گروه سنی ۶ تا ۱۴ سال است.
 
وی افزود: تقریباً از مجموع کل جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ۴۰۰ هزار نفر در طبقه گروه هدف بهداشت دهان و دندان هستند و مابقی جمعیت سایرین هستند اما باید دانست که ۳۴۵ پایگاه سلامت و خانه بهداشت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان وجود دارد که تعداد افراد مراقبین سلامت در این پایگاه‌ها یک هزار و ۸۰۰ نفر هستند.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: تعداد خدمات انجام شده در سطح یک، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در سال گذشته تقریباً ۶۷۶ هزار و ۵۶ خدمت به‌صورت رایگان ارائه شده است.
 
حسن‌زاده با تاکید بر این‌که خدمات سطح یک در همه خانه‌های سلامت و بهداشت شهری و یا روستایی رایگان است، تشریح کرد: در این خدمات اگر نیاز به انجام خدمات دندان‌پزشکی باشد افراد به داندان‌پزشک منطقه خودشان ارجاع داده می‌شوند.
 
وی دریافت خدمات دندان‌پزشکی را در سطح دوم خدمات سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی کرمان معرفی کرد و گفت: در سطح دوم خدمات توسط داندان‌پزشک انجام می‌شود که تخصصی است.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی کرمان ابراز کرد: در ۹ شهرستان تحت پوشش از جمله کرمان، زرند، کوهبنان، راور، بردسیر، ارزوئیه، بافت، رابر و شهربابک ۷۳ واحد داندان‌پزشکی وجود دارد که  به لحاظ فضا و وسایل تجهیز و به‌روز شده‌اند.
 
حسن‌زاده افزود: هزینه خدمات سطح دوم با تعرفه دولتی انجام می‌شود اما کل خدمات در روستاها و شهرهای زیر ۳ هزار نفر برای گروه‌‌های هدف کاملاً رایگان است البته با شرط این‌که افراد ساکن روستا باشند و دارای یکی از بیمه‌های پایه از جمله سلامت و یا تامین اجتماعی باشند، تمام خدمات ثبت سامانه سبب می‌شود و در این سامانه نوع خدمات سطح یک و دو ثبت می‌شود.

وی به خدمات سطح سوم از جمله عصب‌کشی و ... اشاره کرد و گفت: این خدمات در مراکز دولتی تحت پوشش معاونت بهداشتی کرمان انجام می‌شود که تعرفه دولتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «راه آرمان» بعد از صحبت‌های رسول حسن‌زاده داندان‌پزشک رئیس گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی، بازدید از این مرکز سلامت توسط خبرنگاران انجام شد.

انتهای خبر/ پسند
  https://armanekerman.ir/vdcbggb8grhba9p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما