تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۵
۰
plusresetminus
مسئول گروه جهادی برتر کشور روایت می‌کند؛

یاری‌رسانی، تلاش و همکاری رمز موفقیت گروه جهادی

حسین کشاورز مسئول گروه جهادی برتر کشور در حوزه عمرانی است که روایتی از همت و تلاش بچه‌های این گروه برای یاری‌رسانی به مردم مناطق محروم بیان کرد.
یاری‌رسانی، تلاش و همکاری رمز موفقیت گروه جهادی
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» دز سال‌های اخیر نقش گروه‌های جهادی برای کمک‌رسانی به مردم مناطق محروم پررنگ‌تر شده است. گروه‌هایی که حالا هر یک به‌صورت تخصصی در بخش‌ها و موضوعات مختلف قدم برمی‌دارند و توانسته‌اند نقش مؤثرتر و بهتری را در آبادی و آبادانی‌های کشور ایفا کنند.

بازویی که بدون منت اما پای کار در کنار دولت و مسئولان و صد البته برای بالابردن کیفیت زندگی افراد در اقشار پایین‌تر جامعه شبانه‌روز به میدان آمده‌اند.

حسین کشاورز ۴۲ سال دارد، می‌گوید از سال ۱۳۷۵ وارد عرصه‌ جهاد و خدمت به مردم شده است، او با افتخار خودش را جهادی می‌داند.

 نام گروه جهادی‌شان «یاوران مکتب حاج‌قاسم» است، کشاورز که مسئولیت این گروه را برعهده دارد به خبرنگار ما از این می‌گوید که با همکاری و هم‌یاری تک‌تک اعضای این گروه توانسته‌اند در بخش صلاحیت فنی در زمینه ابنیه ‌و مسکن رتبه یک را در سطح ملی به‌دست آوردند.



همت و توانمندی این گروه که حالا سوژه‌ای برای ما شده بود دلیلی شد تا با حسین کشاورز به گفتگو بنشینیم.
 
راه آرمان: چه شد که این‌کار یعنی اقدامات جهادی را به عنوان بخشی از زندگی خودتان را انتخاب کردید.
_ باید بگویم این‌کار یک معامله است، وقتی احساس می‌کنم در جایی دیگر که به‌دنبال رشد و ترقی هستم اما وقتم را برای انسان‌هایی که نیاز به من دارند می‌گذارم به واقع وقت، توان، فکر، پول و سرمایه‌ام را در مسیر دیگران بگذاریم معامله با خداوند است، این‌جا است که خداوند برای من برکتی مضاعف می‌گذارد.
 
توان و سرمایه ما انسان‌ها محدود است و وقتی با خداوند معامله می‌کنیم چندین برابر آن برای ما جبران می‌شود.
 
هم‌اکنون که نگاه می‌کنم با گذشت چندین سال اما چیزی حدود هفتاد درصد زندگی من به سمت و سوی کارهای جهادی برای برطرف کردن مشکل گروهی از مردم و یا شخصی سپری شده است. احساس درونی من معامله‌گری با خودم و خدای خودم است.
 
راه آرمان: توضیح و توصیف شما از انجام کار جهادی چیست؟
_گروه‌های جهادی به‌عنوان حلقه های میانی هستند، در واقع بین مردم و مسئولین قرار دارند تا در جهت مطالبه‌گری و تسهیل‌گری قدم بردارند.
 
احیاناً اگر مردم و یا شهروندی در مناطق محروم نسبت‌به یک موضوع در بخشی از زندگی نتوانستند به حق خود برسند گروه‌های جهادی در آن بخش حضور پیدا می‌کنند و یک‌سری آورده‌ها برای افراد ایجاد می‌کنند.
 
راه آرمان: شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید و چند سال مشغول به انجام این‌کار هستید؟
_ حوزه تخصصی من عمرانی است از این‌رو در کارگروه تخصصی عمران در مجمع عالی جهادگران استان خادم هستیم، گردوه‌های جهادی اکنون چند سالی است که به‌صورت تخصصی در ۱۲ عرصه در حال خدمت‌رسانی هستند که یکی از این عرصه‌ها عمرانی و محرومیت‌زدایی است.
 
راه آرمان: از اقداماتتان در طول این سال‌ها با توضیح و تشریح به مخاطبین ما بیان کنید.
_ کارگروه تخصصی عمران در بحث آب، مسکن و راه فعالیت می‌کند.
در حوزه آب در واقع ساخت مخازن آب مدنظر است، متاسفانه از آن‌جا که این چند سال با مشکل کمبود آب و تنش روبه‌رو هستیم، گروه جهادی عمرانی به‌شدت فعال بوده است و چون کار تخصصی انجام می‌دهد در کنار مهندسان اقدامات‌شان به سمت و سوی مطالعاتی بیشتر گرایش داشته است.
 در ابتدا باید دانست چرا در یک منطقه با تنش آبی رو‌به‌رو هستیم که اگر بحث قنات‌ها است و یا لوله‌ها و مشکل از انشعابات است باید بررسی و حل شود.
 
در بخش راه نیز فعالیت‌ها در رابطه با این است که اگر چنانچه پُل یا دسترسی راه‌های روستایی به مشکل برخورد کرد بچه‌های جهادی با ورود به مناطق کم‌برخوردار این دسترسی‌ها را مرتفع می‌کنند. 
 
البته مهم‌ترین موضوع در بخش عمرانی، مسکن محرومان و افراد کم‌برخوردار است که بچه‌های جهادی برای رفع مشکل  با تاسیسات و نقشه‌برداری، تاسیسات الکترونیک و مکانیک ورود کنند ما با کار مطالعاتی بر روی منطقه‌های مختلف بتوانند مسکن مطلوبی را در اختیار محرومان قرار دهیم.
 
راه آرمان: غم‌انگیزترین خاطره‌ای که در طول کار جهادی‌تان دارید چه بوده است؟
_ خاطرات بسیار است اما واقعیت این است که خاطره غم‌انگیز در سیستم‌کاری ما نبوده است اما اگر در روستایی می‌دیدیم که دانش‌آموزی به‌شدت مستعد درس است و دارای پتانسیل فکری و ذهنی بالایی است اما مکان و سرپناهی ندارد و یا معلم برای تدریس و دانش‌آموز برای درس‌خواندن جایی نداشتند باور کنید که غم دنیا روی سرمان خراب می‌شد.
 
گاهی فرصت بسیار کمی داشتیم در اجرای یک عملیات عمرانی و مجبور می‌شدیم در نهایت یک چهاردیواری بالا بیاوریم.
 
نگاه غم‌انگیز ما نسبت‌به این موضوع همین بس که گاهی فقط می‌توانستیم هم‌دردی کنیم البته در روزها و سال‌های اول فقط هم‌دردی بود اما با گذر زمان و به لطف پروردگار زمینه طوری فراهم شد که توانستیم ساخت مدارس را به‌راحتی انجام دهیم.
 
راه آرمان: زیباترین خاطره‌ای که در طول کار جهادی‌تان دارید چه بوده است؟
_ زیبایی و ماهیت گروه‌های جهادی خاطره‌های آن است، به‌واقع دورهم جمع شدن بچه‌های گروه‌های جهادی از هر جنسی از جمله دانش‌آموزی، اقشار، محلات، دانشجویی، عمرانی و ... زیبایی این گروه‌ها است.
 
یادم است در منطقه فین کهور در نزدیکی بندرعباس، تصمیم گرفته بودیم که لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان آن منطقه بدهیم. البته این کار هر ساله‌مان بود و در کنار آن معلمانی نیز با ما همراه می‌شدند و تدریس خصوصی انجام می‌دادند. 
 
جالب است بدانید در میان دانش‌آموزانی که به آن‌ها لوازم‌التحریر داده بودیم، کسانی بودند که به این واسطه انگیزه گرفته بودند و حس دورنی آن‌ها نسبت‌به موفقیت برانگیخته شده بود.
 
از میان همان دانش‌آموزان در آینده دکتر و مهندسانی تربیت شد که برای ما بسیار خاطره‌انگیز بود و حتی چند وقت پیش در گفتگوهای خودمانی اعضای گروه به همین دانش‌آموزان اشاره می‌کردیم و از این‌که برخی از آن‌ها پزشک شده بودند و در بندرعباس در حال طبابت بودند، خوشحال بودیم.
 
راه آرمان: بچه‌های گروه جهادی شما چه هدفی دارند و چه برنامه‌ریزی در زمینه هدف‌تان دارید؟
_ در مجموعه گروه جهادی ما یک هدف مهم پیگیری می‌شوید، معتقدیم که باید آموزش دید، آموزش داد و رشد کرد.
 
کارگروه تخصصی عمران در مناطق کم‌برخوردار یک هدف مهم دارد و آن این است که در حال مطالعه زیرساخت‌ها است یعنی gis  مناطق کم‌برخوردا را رصد می‌کنیم و برای مسکن، آب و راه این مناطق برنامه‌ریزی انجام می‌شود.
 
یک نکته مهم این است که رصد در هر کجایی از کشور می‌تواند باشد چراکه ما جغرافیا محور نیستیم بلکه در کل سطح ایران گروه جهادی یاوران مکتب حاج‌قاسم می‌تواند فعالیت کند.
اهداف گسترده گروه جهادی ما در نگاه اول شناسایی و بعد برطرف کردن تک تک نقاط در حد توان و ظرفیت گروه جهادی‌مان است.
 
راه آرمان: اعضای گروه جهادی شما با چه شعاری کار می‌کنند و چه اعتقاداتی در این زمینه دارند؟
_ وقتی که بچه‌های گروه جهادی در منطقه‌ای حضور پیدا می‌‌کنیم و مشکل و یا کاری برای مردم انحام می‌دهیم حتی اگر این مشکل در شهر و یا حاشیه‌های شهر باشد، حقيقتاً زمانی‌که کار تمام می‌شود حس غرور و موفقیت داریم.
احساس درونی از این بابت که خدا را شاکریم که توانستیم در این قضیه ورود کنیم، کار کنیم و مشکلی را حل کنیم.
نگاه‌مان بر مبنای کلام امام حسین(ع) است، ایشان می فرمایند: احتیاج مردم نسبت‌به شما نعمتی است که از جانب خداوند به شما رسیده است پس ما نیز شکرگزارخداوند هستیم.
در هر شرایطی که مردم به ما نیاز دارند در زمان سیل، زلزله و ... زمانی‌که حضورمان در آن شرایط بد و بحرانی مؤثر باشد بعد از کمک‌رسانی احساس درونی بچه‌ها به‌شدت خوب است.
حس غرور و درونی جالبی داریم و اتفاقاً این احساس توانسته در زندگی و شخصیت ما  یارای‌مان باشد.
 
راه آرمان: احساس شما بعد از انجام کارهای جهادی چیست؟
ما مأمور به وظیفه هستیم بر طبق سخن امام(ره)  ما مأمور به انجام وظیفه هستیم و نه نتیجه بنابراین واقعیت امر این است که ما سرمان را پایین انداختیم و بدون جشم‌داشتی کار کردیم اما با گذر زمان سیستم بروز کرد و موفقیت‌هایی را شاهد بودیم.
 
معتقدیم که موفقیت‌مان بر سه مبنا است اول این‌که توکل به خداوند و ائمه اطهار داریم، در نگاه دوم ذهنیت ما است و سوم مهارت‌های اعضای گروه ما را به این‌جا رسانده است اما مهم‌تر از هر موضوعی اقدامات دقیق ما است.
 
واقعیت این است که بچهای تیم‌مان از آن‌جا که یک‌ گروه تخصصی و مهندسی است بنابراین ذهنیت، مهارت و اقدام طوری برنامه‌ریزی و اجرا شد که به ناگاه دیدیم که در سطح کشور دارای جایگاه شده‌ایم و رتبه و شرایط داریم.
 
در گروه‌مان هیچ حب و بغض و یا حس خودبرتربینی وجود ندارد اما وقتی که اعضای گروه‌مان به ثبات فکری می‌رسند پس قدرت توان حل مسائل و مشکلات را در حد کلان‌شهرها می‌بینند و این لطف خداوند است که گروه برتر کشوری شناخته شدیم.

راه آرمان: به چه دلایلی به عنوان گروه برتر جهادی انتخاب شدید؟
اگر بخواهم یک کلمه در خصوص بچه‌های جهادی بگویم این است که آن‌جایی که اتفاقی می‌افتد و بحرانی صورت می‌گیرد از جمله سیل، زلزله و یا هر اتفاق دیگری بچه‌های جهادی حقیقتاً با خلوص نیت حضور دارند و باعث دلگرمی هستند و از آن‌جایی که گروه‌‌های جهادی به سمت تخصصی در حرکت‌ هستند باعث شده با استفاده از تخصص و تعهد نسبت‌به شناخت مسئله، حل موضوع؛ ایجاد راه‌کار های مؤثرتری داده شود و باعث شده امروزه این گروه‌ها جایگاه بسیار بالاتری نسبت‌به قبل داشته باشند.

انتهای خبر/ پسند
https://armanekerman.ir/vdcftxdy1w6dj1a.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین