تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۱
۰
plusresetminus
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه ۱۴ هزار هکتار از اراضی کرمان را برای الحاق پیشنهاد دادیم، گفت: ۲هزار و ۵۴۶ هکتار مصوب و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
۱۴ هزار هکتار از اراضی کرمان برای الحاق پیشنهاد شده است
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» با حضور اعضای شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان کرمان نشست خبری در راستای ارائه گزارش عملکرد مجموعه اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم شهید آیت‌الله رئیسی برگزار شد.

رضاحافظی در این نشست در مورد مجموعه اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم عنوان کرد: با شروع دولت سیزدهم توسط آیت‌الله رئیسی دو طرح به مجلس ارائه شد که به عنوان دو قانون با نام‌های جهش تولید مسکن و جوانی جمعیت تصویب شد، زیرا کشور دچار مشکلات عدیده‌ای در این مقوله بود.

وی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی بعد از یک دوره ۱۰ ساله رکود که تبعات آن همچون گرانی مسکن، تقاضای انباشته در کل کشور به مسکن، افزایش ۵۰ درصدی اجاره‌بها که به تبع آن آمار ازدواج و فرزندآوری نیز منفی شده و بسیار کاهشی بود، بر مسند قدرت قرار گرفت، بنابراین اولین تلاش وی در جهت رفع مشکلات بخش مسکن بود.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت سیزدهم طرح ساخت ۴ میلیون مسکن را در کشور ارائه کرده است، افزود: این عدد در کل کشور میزان ساخت سهمیه‌بندی و برش‌های استانی آن تدوین شد و به استان‌ها ابلاغ می‌شود و بعد از آن در کرمان ۲۵۰ هزار متقاضی نام‌نویسی می‌کنند که در نهایت ۷۷ هزار نفر آنان در مسیر تایید نهایی قرار می‌گیرند.

حافظی افزود: وزارت راه و شهرسازی متولی امر تامین، تخصیص و مدیریت عملیات ساخت واحدهاست و همچنین در کنار وزارت راه و شهرسازی  ۱۴ دستگاه‌ اجرایی نیز موظف شده‌اند تا وظیفه ذاتی خود را در این مقوله انجام دهند که البته در برخی هم هم کوتاهی می‌کنند.

وی با اشاره به عدم موافقت همه دستگاه‌ها در پروژه الحاق عنوان کرد: برای ساخت مسکن زمین کافی در شهر کرمان وجود نداشت بنابراین ۱۱ نقطه که جمعا ۱۴ هزار هکتار از اراضی بود، برای الحاق پیشنهاد شد که تنها دو نقطه از ۱۱ نقطه بود اما همان دو نقطه مجوزات لازم را اخذ کرد و تا به امروز که ۲هزار و ۵۴۶ هکتار مصوب شده، عملیات اجرایی آن آغاز شد و ۱۰۴۵ هکتار نیز در دست بررسی و اقدام جهت الحاق است.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه بانک زمین ما به ‌اندازه کافی تامین شده است، افزود: در قالب دو طرح جهش نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت برای ۱۱هزار ۶۰۰ متقاضی تامین زمین شده‌اند یا به صورت انفرادی یا دو واحدی زمین به متقاضیان تعلق گرفته که حجم بسیاری از آن‌ها به صورت انفرادی واگذار شده است.

حافظی با بیان اینکه با حضور معاون وزیر سایت ماهان را افتتاح کردیم، افزود: ۱۴۰۰ هکتار اراضی در دست آماده‌سازی هستند و در مورد طرح جوانی جمعیت ۱۹هزار و ۲۱۹ نفر ثبت‌نام قطعی شده‌اند که ۲۳۰۰ قطعه به متقاضیان جوانی و جمعیت واگذار شده است که جمعاً  برای متقاضیان نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت ۱۱هزار و ۶۰۰ نفر زمین تخصیص و به آنان واگذار شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی اذعان کرد: ما در هم شهرها جلو هستیم و عملا پروژه ساخت یه بر عهده مردم و یا بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است که در دو سایت ماهان، جوپار، باغین، و حاجی‌آباد به عنوان پیمانکار اقدام به ساخت کرده است و با آماده شدن دیگر اراضی و سایت‌ها تمامی ثبت‌نامی‌های جوانی جمعیت به اتمام خواهند رسید و به زودی تعهدات راه و شهرسازی در شهر کرمان در مورد طرح جوانی جمعیت در شهرهای اطراف نیز محقق خواهد شد.

وی به پروژه فرسایشی بلدالامین اشاره کرد و گفت: این پروژه در سال ۹۸ آغاز به‌کار کرد اما دولت وقت با سنگ‌اندازی‌هایی که کرد این پروژه رشد چندانی نداشت اما با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی و با توجه به جلسات متعددی که گرفته شده این پروژه از ستاد اجرایی به راه‌ و شهرسازی به عنوان مالکیت اصلی داده شد که برخی از متقاضیان طرح جهش مسکن در این پروژه قرار گرفتند.

حافظی اذعان کرد: پروژه ستاد اجرایی فرمان امام که به پروژه بلدالامین معروف است اکنون در اختیار دولت قرار دارد و ادامه اجرای پروژه و چگونگی برنامه‌ریزی اجرای کار را وزارت راه و شهرسازی عهده‌دار شده است  و در حال حاضر این مسئله در دست بررسی و اقدام برای تملک است که به زودی تعیین و تکلیف خواهد شد و از پیشرفتت خوبی هم برخوردار است.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله برای ساخت مسکن تامین مالی و هزینه است، عنوان کرد: تنها بانکی که بار پرداخت تسهیلات را در این سه سال بر عهده گرفته است بانک مسکن بوده که امروز به علت اینکه بیش از میزان مجاز خود عمل کرده است اجازه اقدام دوباره ندارد، به بانک‌های کشور خصوصی و دولتی ابلاغ شده است که در این عرصه وارد شوند امیدواریم که عملکرد مناسبی را بعد از آغاز به کار دولت جدید از این واحدهای مالی ببینیم.

وی با اعلام این خبر که تسهیلات مسکن از ۵۵۰ میلیون به ۸۵۰ میلیلون تومان رسیده است، ادامه داد: به این میزان تسهیلات که با تنفس دوساله صورت می‌گیرد پروژه‌های ساخت آغاز می‌شود و ساخت اصلی آنها بر عهده خود مردم است و ما تنها زیرساخت‌های لازم را فراهم خواهیم کرد.

حافظی با بیان این امر که ما فقط متولی هستیم، افزود: وقتی پروژه‌ای ساخته شده است و متقاضی هم ساکن است اما هنوز آب و فاضلاب و یا برخی دیگر از دستگاه‌ها زیر ساخت مناسبش را فراهم نکرده‌ است چطور از آن رونمایی کنیم و بگوییم به بهره‌برداری رسیده‌اند در جهش مسکن حمایت و همکاری همه دستگاه‌ها لازم است.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان در پایان به آخرین وضعیت راه‌های شمال کرمان اشاره و خاطر نشان کرد:  ۲۴ طرح در سطح ملی و استانی در حال اجرا است که به ۷۹ پروژه تقسیم می‌شود و در حال حاضر ۴۳۵ کیلومتر جاده در دست اقدام است  که ۱۷۸۰ میلیارد تومان مبلغ قرارداد این طرح‌ها در نظر گرفته شده است. 


انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcgtx9quak9tq4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین