تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۵
۰
plusresetminus
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد:

تغییر قیمت بنزین منوط به اصلاح الگوی مصرف

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: اگر الگوی مصرف بنزین را اصلاح کردیم آن موقع می‌توانیم قیمت‌گذاری‌ کنیم.
تغییر قیمت بنزین منوط به اصلاح الگوی مصرف
حسین اکبری فرد در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» در خصوص علت تغییر قیمت حامل‌های انرژی در ایران عنوان کرد: تصمیم‌گیری‌های مربوط به حامل‌های انرژی از آن‌جایی که تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر سایر کالاها و خدمات دارد بایستی به‌صورت منطقی و درست انجام بشود به همین دلیل است که تصمیات سختی هستند لذا از آن‌جایی که دو مسئله وجود دارد؛ یکی کنترل و مدیریت مصرف و دیگری قیمت بنزین بنابراین باید با دقت بیش‌تری این مقوله را دنبال کرد.

وی افزود: مصرف بنزین در کشور ما بالاتر از استانداردهای جهانی است و همچنین تاثیرات اقتصادی که بر زندگی مردم دارد به‌نظر می‌رسد قبل از اینکه ما راجب قیمت بنزین تصمیم بگیریم باید کنترل مصرف را در دستور کار داشته باشیم به همین دلیل است که کارت سوخت و مصرف بنزین در ابتدا مطرح شد به‌دنبال آن سهمیه‌های تا اندازه‌ای بیش‌تر را در کارت‌ها شارژ می‌کردیم و به‌اندازه‌ای این‌ها کاهش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان و کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: در اقتصاد هم اگر هدف غیر از بحث اقتصادی بودن، بهره‌وری انرژی باشد محدودیت‌های کمی مثل کم‌ کردن مقدار مصرفی که هر خانوار دارد یا در برق و آب مباحث پلکانی مطرح می‌شود، و در برخی موارد قطع مقدار مصرف عنوان خواهد شد، بنابراین کشور ما به‌دنبال ایجاد شرایطی است که بر اساس آن مصرف را که رشد سرانه آن و رشد عددی‌اش در هر روز بالغ بر ۱۰۰ و چند میلیون لیتر است را برایش راه چاره‌ای داشته باشیم.

اکبری‌فرد تاکید کرد: بعد از اینکه ما الگوی مصرف بنزین را درست کردیم آن موقع قیمت‌گذاری‌هایی را می‌توانیم داشته باشیم که باز هم در ابتدای به ساکن حالت پلکانی است در یک مصارف ضروری خانوار و آن‌هایی که یک حداقل‌هایی نیاز دارند به نظر می‌آید قیمت‌های پایین‌تر و افرادی که بیش از میزان حداقل‌ها که بیش‌تر جنبه لوکس پیدا می‌کند و در جنبه رفاهیاتی است که خیلی از اقشار جامعه و خانوارها آن‌ها را مورد استفاده قرار نمی‌دهند افزایش قیمت بیش‌تری باید باید در دستور کار باشند.

وی خاطرنشان کرد: لذا اصلاح الگوی مصرف بنزین اول باید با محدودیت‌های کمی و با سهمیه‌هایی که به‌صورت حداقلی تنظیم شده گام اول است و در کنار آن هم افزایش بهره وری مصرف به‌خصوص برای خودروهایی که سوخت‌شان در کیلومتر پایین است و در دنیا هم همین‌گونه است که اگر قرار هست من ۱۰۰ کیلومتر را با یک وسیله‌ای بیش از هفت لیتر نیاز مصرف دارد، طی کنم، نشان‌دهنده بهره‌وری فوق‌العاده پایین است و طرح‌های دیگری که در یک زمانی شروع شد و جایگزین بنزین و حتی دوگانه‌سوز کردن خودروها اجرا شد نیز برای این بود که ما به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم سهم مصرف بنزین را در سبد خانوار کم کنیم، آن وقت می‌توانیم بر روی اصلاح قیمت‌های حامل‌های سوخت و انرژِی گام برداریم.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcba5b85rhba8p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین