تاریخ انتشار :شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۱
۰
plusresetminus
صرفا جهت اطلاع وزارت جهاد کشاورزی؛

فروش گوجه دل کشاورزان رودباری را خون کرد 

قیمت پایین محصول خون به‌دل کشاورزان کرده است و برخی‌ها معتقدند با قیمت موجود در بازار، بهتر است گوجه‌های آبدار و رسیده خوراک دام‌ها شوند.
فروش گوجه دل کشاورزان رودباری را خون کرد 
به گزارش خبرنگار سایت تحلیلی خبری «راه آرمان»؛ کشت محصولات جالیزی در جنوب استان کرمان به‌صورت سنتی هر سال چندین بار انجام می‌شود و در این میان گوجه یکی از محصولاتی است که هر سال هزاران هکتار زمین را زیر کشت می‌برد.
 
اما با وجود همه پتانسیل‌های کشاورزی، امسال هم داستان افت شدید قیمت در جنوب کرمان تکرار شد به‌طوری که کشاورزان حتی توان برداشت محصول از زمین‌های کشاورزی را ندارند و ترجیح می‌دهند که گوجه در مزارع خوراک دام‌ها شود.
 
به نظر می‌رسد در سال جاری نیز حل مشکل افت قیمت محصول، در زمان برداشت به‌کلی فراموش شده است و بعد از افت قیمت مجددا مسئولان می‌خواهند با ورود به قضیه و خرید توافقی مشکل را به صورت کوتاه مدت تا سال بعد حل کنند.
 
این در حالی است که رعایت الگوی کشت، بازاریابی و حل مشکل حمل و نقل محصولات کشاورزی می‌تواند اقتصاد بومی و مقاومتی در جنوب کرمان را رونق بدهد و کشاورزان با تمام توان به تولید محصولات کشاورز ی بپردازند.
 
همه ساله در زمان فصل برداشت محصول، کشاورزان با دغدغه بازار فروش و قیمت پایین محصول دست و پنجه نرم‌ می‌کنند.
 
قیمت پایین محصول خون به‌دل کشاورزان کرده است و برخی‌ها معتقدند با قیمت موجود در بازار، بهتر است گوجه‌های آبدار و رسیده خوراک دام‌ها شوند.
 
گوجه‌کاران معترض رودباری که هرساله متضرر می‌شوند گوجه‌های خود را به نشانه اعتراض مقابل فرمانداری این شهرستان تخلیه می‌کنند تا شاید فکری به حال آن‌ها شود  قیمت خرید گوجه که تا چند  ماه قبل به کیلویی ۵۰ هزار تومان نیز رسید، حالا در آغاز فصل برداشت کیلویی ۲هزار تومان است، این در حالی است، که هزینه‌های کشاورز بیشتر از این مقدار است.
 
رستمی یکی از کشاورزان رودباری است که امسال تمام سرمایه خود را خرج کشاورزی کرده است، می‌گوید: دیگر مانده‌ایم که چکار کنیم، تنها دارایی من چند گوسفند بود که آن‌ها را فروختم و خرج کشاورزی کردم به امید اینکه محصول را برداشت و بدهی‌های خود را پرداخت کنم.
 
وی ادامه داد: کاش وزیر جهاد کشاورزی یک‌بار به شهرستان ما سفر می‌کرد و از نزدیک مشکل ما را می‌دید، مسئولان و نماینده مجلس که هیچ فکری ندارند و هر ساله این داستان تکرار می‌شود بدون اینکه برنا‌مه‌ریزی برای جلوگیری از این معضل شود.
 
فروش محصولات کشاورزی یکی از دغدغه‌های اصلی مردمان جنوب کرمان است، متضرر شدن کشاورزان داستان تکراری است که در جنوب کرمان چندین سال است که تکرار می‌شود، زیرا رزق اکثر مردمان این دیار از زمین و با کشاورزی به دست می‌آید، مردمانی که باید چشم به بخشش زمین داشته باشند تا از آن روزی برچینند و البته همیشه هم درگیر مشکلات متعددی هستند، مشکلاتی که هر ساله مردم را درگیر خود می‌کند.
 
انگار  سود برای بسیاری از کشاورزان رودباری تبدیل به یک رویا شده است، گوجه به دلیل ویژگی خاصش، مدت زمان طولانی‌ای قابل نگهداری نیست. حرف‌هایی از خرید تعاون روستایی است، اما انگار این موضوع چندان باب میل کشاورزان نیست.
 
منبع: رودبار ما 

انتهای خبر/پورحیدر 
https://armanekerman.ir/vdcev78zvjh8epi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما