تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۰
۰
plusresetminus
مسئول گروه جهادی شهیده روزخاتون سابقی‌نژاد:

رمضان، فصل جهاد و نهضت قرآنی است

مسئول گروه جهادی شهیده روزخاتون سابقی‌نژاد گفت: فعالیت‌های قرآنی، محور اصلی اردوهای جهادی در ماه رمضان به شمار می‌روند.
رمضان، فصل جهاد و نهضت قرآنی است
به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «راه آرمان»؛ سال‌هاست که جنگ پایان یافته اما جهاد همچنان باقی‌است و جوانانی اکنون پیدا می‌شوند که حاملان بیرقی هستند که نشان زیبای «جهاد» بر آن نقش بسته است و جهادگران امروز هم مانند رزمندگان دوران دفاع مقدس در ازای وقت و توانی که صرف خدمت به خلق می‌کنند مزد نمی‌طلبند که بالعکس دارایی اندک خود را نیز صرف محرومان می‌کنند، همان محرومیتی که خود آن‌ها با پوست و استخوان لمس کرده‌اند.
 
جایی در بین منویات مقام معظم انقلاب اسلامی شنیده شده که می‌فرمایند ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم و در همه‌ بخش‌ها کمر بسته بودنِ مثل یک جهادگر لازم است این اگر بود کارها راه می‌افتد؛ این اگر بود بن‌بست‌ها باز می‌شود شکافته می‌شود یعنی کار فراوان، پُرحجم، باکیفیت، مجاهدانه و انقلابی، انقلابی یعنی چه؟ بعضی خیال می‌کنند وقتی می‌گوییم انقلابی یعنی بی‌نظم نخیر اتّفاقاً یکی از خطوط اصلی انقلابی‌گری نظم است منتها انقلابی یعنی اینکه خودمان را سرگرم کارهای حاشیه‌ای و تشریفاتی و زرق و برقی و مانند اینها نکنیم.
 
مگر جهادی‌ بودن جز این است که دعوت رهبرت را لبیک می‌گویی و در رکاب عشق پا در میدان کار و جهاد و معنویت می‌گذاری؟ گروه جهادی شهیده روز خاتون سابقی که به همت دختران جوان و حافظ قرآن منطقه کوهستان نمداد شهرستان جازموریان را‌ه‌اندازی شده است، همان دختران جوانی که با چشیدن طعم محرومیت روحیه عدالت‌خواهی انگیزه‌های تمام نشدنی کار و تلاش را در وجود خود تقویت کردند.
 
کلثوم قدرتی دختر جوان دهه هفتادی حافظ قرآن و مسئول گروه جهادی شهیده روزخاتون سابقی‌نژاد ساکن روستای دازان از توابع منطقه کوهستان نمداد شهرستان جازموریان است که با بیش از ۱۰ سال برگزاری کلاس‌های روانخوانی، روخوانی، حفظ و سیره اهل‌بیت جوانان و شاگردان بسیاری را به کمک دوستان خود در این نقطه از کشور تربیت کرده است.
 
با وجود همه سختی‌هایی که این مسیر برایش دارد از برکات معنوی اینکار در زندگی‌اش سخن می‌گوید و همین را دلیل تاب آوردن این دشواری‌ها و عامل رضایت‌مندی خود می‌داند و از اینکه توفیق خدمت‌گزاری به مردم را یافته خداوند را شاکر است.
 
حالا سال‌هاست، این بانوی جهادگر با اشتیاق فراوان برای رفع حوائج نیازمندان دوشادوش دیگر جوانان روستا برای برچیدن واژه محرومیت از منطقه حود تلاش می‌کند و معتقد است که با همدلی و مشارکت مردم انجام کارهای شاخص با وجود جوانان توانمند در مناطق محروم مؤثر باشد.
 
باید سازندگی کنی، دو مکان را ابتدا درونت و سپس منطقه را و در برابر این دو دشمنی است که در نگاه اول می‌بینی سخت چنبره انداخته و به تو امکان ورود نمی‌دهد، دشمن درونت نفس توست و دشمن منطقه محرومیت، که هر دو چهارشانه و بلند قامت‌اند اما دستان مهربان و پینه بسته مردم منطقه تو را توان می‌بخشند که قدم قدم پیش بروی و پیروز شوی و این راه مجرب است؛ چرا که انسان‌های زیادی این مسیر را رفته‌اند.

کلثوم با تمان محدودیت‌هایی که شاید تصور آن‌ هم برای بسیاری از دختران غیرقابل‌باور باشد، زندگی کرده و توانسته‌ است راه‌ را برای اثرگذاری در جامعه باز کند. دختری که حالا خود منجی شده‌ تا بتواند جاده صاف‌کن دیگر دختران و همقطاران خود مناطق محروم باشد.
 
کلثوم قدرتی و دوستانش هم از همین جنس‌اند، ۱۰ سال است که فعالیت خود را در قالب کارهای فرهنگی و تربیتی در روستای دازان آغاز کرده‌اند.
 
در همین رابطه آشنایی بیشترمان را با این این بانوی جهادگر که حافظ قرآن هم هست در قالب یک گفتگو می‌گنجانیم.
 
خودتان را بیشتر برای مخاطبین معرفی کنید؟
 
کلثوم قدرتی متولد شهریور ماه سال ۱۳۷۳ در روستای دازان از توابع شهرستان جازموریان هستم و از سال ۱۳۹۲ فعالیت‌های ابتدایی جهادی خود را آغاز کردم،  روستای دازان در ۷۰ کیلومتری مرکز  شهرستان جازموریان قرار دارد.
 
چه چیزی باعث شد که شما و دوستانتان به‌سمت کار‌های جهادی و فرهنگی روی بیاورید؟
 
 ما خودمان از یک منطقه‌ای هستیم که طعم فقر و محرومیت را چشیده‌ایم ما منطقه خودمان را بهتر می‌شناسیم و می‌دانیم چه کمبودهایی دارد و باید اول خودمان برای حل و بر‌طرف کردن مشکلمان مشغول کار و فعالیت می‌شدیم ومسئله بعدی توصیه بود که مقام معظم رهبری مبنی‌بر شرکت جوانان در اروهای جهادی کردند این کلام ایشان باعث شد که انگیزه بیشتری برای راه انداختن گروه‌ جهادی و فعالیت‌های جهادی داشته باشیم.
 
چه مدت است که کار جهادی و فرهنگی انجام می‌دهید؟
 
به مدت ۱۰ سال است که کلاس‌های مختلفی را در روستاهای منطقه کوهستان نمداد شهرستان جازموریان با همکاری دوستان خودم اجرا می‌کنیم.
 
چه تعداد قرآن‌آموز در کلاس‌های شما شرکت دارند؟
 
۳۵ قرآن آموز در کلاس‌های ما شرکت دارند که علاوه بر قرآن آموزی رسم کار‌های مشارکتی و جمعی را نیز آموزش می‌بییند تا در آینده بتوانند به خوبی آن را در منطقه به کار ببندند. 
 
تاکنون چند حافظ قرآن در این منطقه تربیت کرده‌اید؟
 
 طی این ۱۰ سال برگزاری کلاس‌ها حدود ۲۷ نفر حافظ ۵ جز تا ۱۵ جز قرآن شده‌اند.

گروه جهادی شما در ماه مبارک رمضان هم فعالیت دارد؟
 
رمضان فصل جهاد تبلیغ و نهضت قرآنی است، در روزگاری که دشمن تمام تلاش خود را گرفته است تا به بنیان خانواده ایرانی و جوانان ما ضربه بزند، ما باید با برنامه‌ریزی مناسب، زمینه حضور موثر کودکان، جوانان و بانوان را بیش از پیش در مساجد فراهم کنیم.
 
باتوجه‌به‌ همزمانی بهار قرآن و بهار طبیعت چه فعالیت‌های ديگری را در منطقه انجام می‌دهید؟
 
در ماه مبارک رمضان در کنار برگزاری کلاس‌ها سعی کردیم در حد توان و با استفاده از ظرفیت خیرین سفره افطاری را هم در مناطق محروم برای مردم تدارک ببینیم.
 
چه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی ديگری را در برنامه خود دارید؟
 
فعالیت‌های قرآنی، محور اصلی گروه جهادی شهیده روزخاتون سابقی‌نژاد در ماه رمضان در روستاهای دازان ۱و ۲، زیران و طبق است، برگزاری جشن‌ها، مراسمات مذهبی، راه‌اندازی کاروان شادی، برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی در روستاها است و در زمینه آموزشی هم جهت تقویت و آموزش دانش آموزان مناطق دور افتاده که در زمینه‌های تحصیل مشکل دارند به آن‌ها ارائه خدمت می‌‌کنیم و در زمینه‌های حمایتی هم بین نیازمندان بسته‌های مختلف لوازم تحریر و معیشتی توزیع می‌شود.
 
شما که در منطقه محروم قرار دارید چگونه می‌شود با بی‌پولی کار جهادی انجام داد؟
 
لذت اردو جهادی به بی‌پولی‌اش است اردو جهادی جنگ است و خصوصیت جنگ این است که عوامل خلاف میلت زیاد است عامل اصلی اش دشمنی است که در مقابلت وجود دارد، عامل فرعی‌اش هم مشکلاتی که در جبهه خودت داری و لذت‌اش همین است، این مشکلات شیرین‌اند.
 
جنگ نرم در مناطق محروم تا چه حد نفوذ کرده است؟
 
نفوذ شدید تاثیر پذیری شدید برنامه‌ریزی شدید و عدم پدافند فیزیکی فرهنگی و اجتماعی.
 
گروه جهادی شما در بحث مطالبه‌گری هم فعالیت دارد؟
 
چندین نفر از فعالان فرهنگی و مطالبه‌گران منطقه کوهستان همین جوانان جهادگر هستند که اگر نباشند گروه جهادی یکی از مهم‌ترین ماهیت‌های خودش را از دست داده است. اردو جهادی نماد انقلابی گری است.

با‌توجه‌به‌ اینکه شما زن هستید انجام کار‌های جهادی برایتان سخت نیست؟
 
«طبیعتاً اولین مساله‌ای که ما زمانی که دور هم جمع می‌شویم و به روستاهای دیگر می‌رویم با آن روبه‌رو هستیم، این است که قرارگاه در کجا باشد و گروه جهادی ما ساختمانی ندارد و محل اسکان نداریم. باتوجه‌به اینکه گروه ما دختر است باید محل اسکانی داشته باشیم که از امنیت بالایی برخوردار باشد اما این‌طور نیست. مساله دیگر جابه‌جایی اعضای گروه است و ما باید وسیله نقلیه‌ای را پیدا کنیم که راحت‌تر رفت‌و‌آمد کنیم.»

هدف شما از برگزاری کلاس‌های قرآن چه چیزی است؟
 
آموزش قرآن را با هدف زنده نگه‌داشتن قرآن و عدم فاصله گرفتن جوانان از قرآن کریم آموزش می‌دهم و خادمی قرآن کریم از افتخارات من است، خدارا شاکرم که با استقبال گرمی که دارند کلاس‌ها به‌صورت مرتب و هفتگی برگزار می‌شوند و شرکت‌کنندگان از آموزه‌های قرآنی بهره می‌گیرند و تمام تلاش ما این است که در این مسیر با ثبات‌تر از همیشه گام‌های استواری را برداریم.
 
مهم‌ترین دغدغه شما چیست؟

انجام دادن کارهای اصولی در مناطق محروم و «انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی برای من اهمیت دارد. اینکه در بحث فرهنگی و آموزشی و انجام اصولی و مستمر کار است. ما بارها کاری را انجام دادیم اما به این دلیل که مشغله بسیاری داشتیم و نتوانستیم آن را به‌صورت مستمر انجام دهیم، تاثیر و نتیجه خوبی نداشت. به نظر من اولویت اول شناخت مسأله و انجام مستمر است.
 
چه سخنی خطاب به مسئولان دارید؟
 
بودجه کافی را برای انجام کار فرهنگی در مناطق محروم در نظر بگیرند برای این کار ماه مبارک رمضان فرصت خیلی خوبی است، امروز موضوعات فرهنگی دغدغه مهم رهبر انقلاب و جامعه اسلامی است. لذا مسئولان با حمایت از فضاهای قرآنی که بسیار مورد توجه نونهالان و نوجوانان است، زمینه را برای پرورش استعدادهای قرآنی جهت ایجاد یک جامعه قرآنی مستحکم فراهم کنند. 
 
چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟ 
 
آنچه برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ام، فراگیری کلام‌الله مجید در سطوح بالاتر برای پرورش حافظان بیشتر به جامعه است. 
 
حرف پایانی:
 
از خداوند متعال برای این سعادت بزرگ که مرا یاری کرد تا در مسیر حق و قرآن و خدمت به مردم منطقه قدم گذارم، بسیار سپاسگزارم و از او می‌خواهم که توفیق خدمت را برای من فراهم نماید.

خستگی از قاموس کلماتشان پاک نشده است چون چاشنی همه کارهای شان عشق است، وقتی هنگامه‌ جهاد باشد همه جا میدان رزمِ است؛ صبح و شب و گرما و سرما و تعطیلی و روز اداری هم تفاوتی ندارد؛ چون همه‌ آن‌ها عاشق خدمت به مردم هستند؛ عاشق که باشی فرقی نمی‌کند کجا قامت به خدمت ببندی؛ یک روز برای تامین جهیزیه نوعروسان، کمک به هم‌نوعان تا ترویج حجاب و خاکریزهای فرهنگی همه جا وطن آن‌هاست.
 
گفتتی است، گروه جهادی شهیده روز‌خاتون سابقی‌نژاد علاوه بر منطقه کوهستان نمداد با محوریت برگزاری کلاس‌های آموزشی فرهنگی و بررسی مشکلات در چهار روستای پیرخوشاب ریگ‌آباد، سردشت استانداری و موتور شش نیز فعالیت‌ می‌کنند.

منبع: رودبار ما

انتهای خبر/پورحیدر
https://armanekerman.ir/vdcjayevyuqexyz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما