تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۲
۰
plusresetminus
رئیس اتاق کرمان با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ گفت: انتخاب این شعار گام مهمی در اصلاح اصول حکمرانی اقتصادی است.
شعار سال ۱۴۰۳ گام مهمی در اصلاح اصول حکمرانی اقتصادی است
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمان؛ سید مهدی طبیب‌زاده، دولت خوب را شرط لازم و عنصر کلیدی حکمرانی درست عنوان کرد و افزود: اگر دولت ملزومات استقرار حکمرانی خوب را تأمین و زمینه مشارکت مردم به‌عنوان اصل اول این عرصه را فراهم کند، آن وقت می‌تواند به‌طور عملی و نه در شعار، فرمان راهبردی رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر جهش تولید که آنهم زمینه کاهش تورم است را فراهم آورد.

وی ادامه داد: براساس تعریف کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوس آرام (ESCAP) میزان مشارکت مردم در امور جامعه (در این مورد خاص یعنی جهش تولید) با هدف توسعه پایدار، یکی از مؤثرترین و‌ مهم‌ترین پایه‌های حکمرانی خوب به‌شمار می‌رود.

رئیس اتاق کرمان تأکید کرد: البته مشارکت به‌تنهایی و بدون توجه به سایر اصول شکل نمی‌گیرد، از این‌رو وقتی می‌توان از مشارکت مردم اطمینان حاصل کرد که اصول حکم‌رانی خوب، به شکل سلسله‌وار برنامه‌ریزی و اجرا شود.

طبیب‌زاده افزود: حکمرانی خوب نیازمند حاکمیت قانون یعنی برپایی چارچوب عادلانه اجرای قوانین و دربرگیرنده حمایت کامل از حقوق افراد جامعه است و باید به‌صورت جامع به اجرا درآید.

وی اظهار کرد: اجرای عادلانه قوانین و ایجاد احساس امنیت در جامعه و افزایش تمایل به مشارکت خصوصا در فعالیت‌های اقتصادی، مستلزم وجود یک نظام قضایی مستقل و یک بازوی قوی و فسادناپذیر برای این نظام قضایی است.

طبیب‌زاده ادامه داد: شفافیت به معنی گردش آزاد اطلاعات و سهولت دسترسی به آن برای آحاد جامعه است، ضمن اینکه شفافیت را می‌توان دانش و آگاهی افراد از چگونگی اتخاذ و اجرای تصمیمات نیز دانست.

رئیس اتاق کرمان ابراز کرد: در چنین وضعیتی رسانه‌های گروهی به آسانی قادر به تجزیه، تحلیل و نقد سیاست‌های اتخاذ شده در نظام تصمیم‌گیری و اجرایی کشور خواهند بود و استقرار چنین نظام شفاف تصمیم‌گیری می‌تواند اطمینان و انگیزه مردم برای مشارکت را به‌طرز چشم‌گیری افزایش دهد.

وی افزود: پاسخگویی نهادها، سازمان‌ها، مؤسسات و حتی افراد در چارچوب قانون و در سریع‌ترین و آسان‌ترین شکل به ذی‌نفعان و نهادهای ناظر از جمله عواملی است که به برپاشدن پایه‌های حکم‌رانی خوب و اصل اساسی آن یعنی مشارکت فعال در جامعه منجر می‌شود.

طبیب‌زاده، استفاده ازنظرات گوناگون در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را از جمله اصول حکم‌رانی خوب عنوان کرد و گفت: حکم‌ران خوب این نظرات متفاوت را در قالب وفاق ملی و عمومی برای هم‌گرایی به‌کار گرفته و زمینه جلب مشارکت  را فراهم می‌کند که لازمه این هم‌افزایی آگاهی از نیازهای بلند مدت جامعه است.

رئیس اتاق کرمان افزود: ازجمله عواملی که مشارکت را تعمیق و توسعه می‌بخشد این است که مردم احساس کنند و مطمئن باشند که افراد به تناسب فعالیت خود از منافع حاصل از مشارکت سهم خواهند برد و عدالت در برخورداری از منافع برقرار است و هیچ‌گونه رانت یا انحصاری برای هیچ گروه خاصی وجود ندارد.

وی ادامه داد: جامعه‌ای برای تولید و توسعه مشارکت می‌کند که‌ مطمئن شود ابزارهای مناسب و لازم برای تنظیم نهادها، ساختارها و عوامل برای استفاده حداکثری از منابع و بهره‌وری کل عوامل و حفاظت بی‌قید و شرط از محیط زیست وجود دارد و صاحبان سرمایه در فضای رقابتی و به‌دور از هرگونه انحصار حداکثر بازدهی را به‌دست خواهند آورد.

طبیب‌زاده مسئولیت‌پذیری را نیز یکی از کلیدی‌ترین مؤلفه‌های حکم‌رانی خوب در جامعه برشمرد و گفت: باید تمامی نهادها اعم از حکومتی، دولتی، مدنی و اجتماعی در قبال سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقداماتی که بر منافع سرمایه‌گذاران اعم از خرد وکلان اثر می‌گذارد مسئول باشند و در مردم این اعتماد به‌وجود آید که ابزار مسئولیت‌خواهی از تاثیرگذاران بر منافع فردی و نهادی حاصل شود.

رئیس اتاق کرمان در ادامه اظهار کرد: تلاش‌های بزرگی که برای خصوصی‌سازی و مشارکت حداکثری مردم در اقتصاد ازجمله ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تصویب قانونی در مجلس در همین رابطه و عدم توفیق این برنامه آن‌گونه که مدنظر رهبر معظم انقلاب بوده است.

وی تأکید کرد: ریزش سهمگین ارزش سهام مردمی که می‌خواستند با خرید سهام از بازار سرمایه نقشی در تأمین مالی داشته باشند و سرخوردگی ناشی از آن، ورشکستگی صندوق‌های پس‌انداز و بلاتکلیفی سپرده‌گذاران، انحصار دولت در خرید محصولات تولیدی بخش خصوصی و تحمیل قیمت‌های دستوری و خلف‌وعده در تعهدات و پرداخت‌های خود به آنها از جمله تولیدات نیروگاه‌های بخش خصوصی، تحمیل قیمت‌های دستوری کالاها، اخذ پیمان‌های ارزی از صادرکنندگان و الزام آنها به ارائه ارز با نرخ‌هایی به مراتب کمتر از بازار، وضع عوارض ناگهانی محصولات صادراتی و ممنوعیت‌های غیر کارشناسی صادرات، نشان از نبود اصول حکم‌رانی خوب اقتصادی در جامعه بوده و موجبات بی‌اعتمادی بخش خصوصی را فراهم آورده است.

طبیب‌زاده در پایان خاطر نشان کرد: امید است با توجه به انتخاب شعار سال مبنی‌بر مشارکت مردم در جهش تولید، عوامل ناموفق بودن حضور و مشارکت مردمی در اقتصاد آسیب‌شناسی و تحت لوای فرمان راهبردی سال احصاء و از بین برده شود تا مردم به‌توانند به اصول حکم‌رانی خوب مستقر شده و با طیب خاطر مشارکتی شگفت‌ساز بیافرینند و با ایجاد جهش واقعی تولید عملا موجبات تحقق شعار سال را فراهم آورند.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcbfgb80rhbagp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما