تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۰
۰
plusresetminus
عضو هیئت علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان:

رقیب هراسی در انتخابات مشارکت را افزایش نمی‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان گفت: پدیده شوم رقیب هراسی در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی باعث افزایش مشارکت نمی‌شود.
رقیب هراسی در انتخابات مشارکت را افزایش نمی‌دهد
مهدی تقوی رفسنجانی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» یکی از موضوعاتی که بیش از هر چیز ذهن کلیه مسئولان، سیاسیون، دوستان، دشمنان و مردم ما درگیر کرده و هر کس از زاویه نگاه خود به این مهم می‌نگرد مساله اُفت مشارکت در انتخابات اخیر است که با وجود تنوع سلایق سیاسی در میان‌نامزدها و وجود یک انتخابات آزاد و رقابتی نتوانسته است سبب‌ساز یک انتخابات پرشور شود،به‌راستی دلیل ان به کجا برمی‌گردد.

وی ضمن تاکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات درو دوم ریاست جمهوری در پاسخ به سئوال مطروحه در علت عدم مشارکت، اذعان کرد: عده‌ای که به‌دنبال ضربه وارد کردن به نظام جمهوری اسلامی بودند فرصت را غنیمت شمرده و نتیجه این انتخابات را تاییدی بر ادعاهای خود در جدایی مردم از حاکمیت دانسته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان افزود: در نقطه مقابل افت مشارکت در انتخابات اخیر دل‌سوزان کشور را نگران آینده انقلاب کرده است که برای آن خواستار ارائه چاره از سوی صاحب‌نظران و ترمیم نارسایی‌های گذشته از مسئولان شده‌اند.

تقوی رفسنجانی افزود: فارغ از نگاه‌های مثبت و منفی به مبحث مشارکت سیاسی مردم ایران در انتخابات و به دور از هر نوع تعصب و توجیه باید به این نکته توجه داشت که اصولا نوسانات مشارکت در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب همواره تابعی از شرایط روز اجتماعی و به‌طور کلی روند سینوسی داشته است.

وی به عواملی که بر اُفت مشارکت تاثیر گذاشته است، اشاره و عنوان کرد: فشارهای اقتصادی ناشی از اقدامات زیربنایی دولت که عموماً دیربازده هستند، (این پدیده یک‌بار دیگر به‌طور محسوس در دولت دوم هاشمی رفسنجانی متعاقب برنامه‌های تعدیل اقتصادی و اقدامات زیربنایی پس از جنگ هم رخ داده بود) اولین عامل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان مدعی شد: عدم‌ تبیین درست اقدامات زیربنایی دولت شهید آیت‌الله رئیسی و بالتبع عدم اقناع افکار عمومی از اقدامات سه ساله اخیر وی و جدی نگرفتن تهدیدات دشمن غدار و کینه‌توز این ملت مظلوم که تنها گناهش در ماجرای انقلاب ۵۷ پافشاری بر استقلال خواهی بود و تلقی به توهم توطئه به‌جای نشان دادن واقعیت‌ها در صحنه نظام بین‌الملل است.

 تقوی رفسنجانی افزود: خواص جلّال و حرام‌خواری و به‌دلیل آن‌که مردم دست آن‌ها را از منابع این کشور و منافع شخصی و حزبی‌شان کوتاه کرده‌اند امروز کینه این ملت را به دل گرفته‌اند و مرتباً با توسل به تحریم انتخابات به‌دنبال دلسرد کردن مردم هستند.

وی دیگر علت این کاهش مشارکت را ندیدن کارنامه دولت سیزدهم عنوان کرد و ادامه داد: ضایعه تاسف‌بار سقوط بالگرد رئیس جمهور منجربه ناتمام ماندن عمر دولت و بر زمین ماندن هزاران طرح و پروژه‌های اقتصادی که بنا بود در سال آخر به بهره‌برداری برسد و تا حد زیادی کام مردم را نسبت‌ به اقدامات انجام شده و تاثیر آن بر سفره مردم شیرین کند(شایان ذکر است در همه دولت‌های گذشته این اتفاق در سال آخر دولت اول رؤسای جمهور قبل می‌افتاد که این‌بار اتفاق نیفتاد).

عضو هیئت علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان اذعان کرد: پدیده شوم رقیب هراسی در ایام انتخابات که نه‌تنها کمکی به پیروزی نامزد نمی‌کند که آسیب اول آن متوجه اصل نظام و خالی شدن حاکمیت از پشتوانه آراء خواهد شد،(سابقاً این حربه‌ها و تکنیک‌ها در جلب و جابه‌جایی آراء موثر بوده اما امروزه با تشدید آگاهی مردم این روش‌ها نخ‌نما و نتیجه عکس خواهد داد.

تقوی رفسنجانی افزود: ناامید کردن مردم در ایام تبلیغات و دست گذاشتن روی ضعف‌ها و زخم‌های کهنه به امید جلب آراء که دقیقا‌ً اثر معکوس داشته است، (به‌عنوان مثال طرح بحث قومیت‌ها که نه‌تنها به جلب آراء منجر نشد که باعث ریزش شدید آراء در استان‌های مرزی شد،کاهش ۳۲ درصدی مشارکت در سیستان و بلوچستان در مقایسه با انتخابات۱۴۰۰ نتیجه فعال کردن شکاف‌های هویتی و باز کردن گسل‌های قومیتی بود.

وی ابراز کرد: گلایه مردم از انقلاب نیست بلکه از عملی نشدن کامل شعارهای انقلاب است و این نقطه امید به سمت تشکیل یک دولت انقلابی برای تحقق شعارها و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و چشاندن مزه شیرین تلاش‌های انجام گرفته در دولت سیزدهم و تکمیل راه ناتمام شهید جمهور رئیسی عزیز  است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ولیعصر(عج) در پایان خاطرنشان کرد: در مباحث افزایش مشارکت می‌توانیم موفق باشیم به شرط آن‌که اجازه ندهیم راه‌زنانی با چشم فروبستن بر دستاوردهای دولت خستگی‌ناپذیر شهید رئیسی قصد خود را بر متوقف کردن راه صحیح خدمت صادقانه و بی‌منت عملی کنند و با تزویر و فریب مردم را به کوچه بن‌بست اعتماد به کدخدا هدایت نکنند!

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcaoun6049nyw1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین