تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۰
۰
plusresetminus
درحالی‌که کشور درگیر برنامه‌های عدیده‌ای در بخش فرهنگ، سیاست و غیره است اما این صنعت‌گران سیرجانی هستند که حتی لحظه‌ای از برنامه زمان‌بندی صنعتی خود غافل نمی‌شوند.
گهرانرژی پیشرو در ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان»؛ طرح واحد سوم نیروگاه گازی سیکل ترکیبی گهرانرژی که یکی از واحدهای گازی مجتمع نیروگاهی گهرانرژی سیرجان است و برق مجتمع صنعتی و معدنی گل‌گهر را به‌صورت خودتامین، تولید می‌کند که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کرمان افتتاح شد اما این نیروگاه چیست و تاکنون چه دستاوردی داشته است؟ این موضوع برای ما هم سئوال بود که به بهانه روز صنعت و معدن و هفته تجارت تصمیم گرفتیم این مجموعه را بیش‌تر تشریح کنیم.


منطقه معدنی گل‌گهر سیرجان سرشار از ذخیره منحصر به‌فرد سنگ‌آهن است و به همین منظور برای تامین خدمات زیربنایی خود باید از شرکت‌های پیمانکاری تامین زیرساخت استفاده کند که شرکت گهرانرژی یکی از آن‌هاست.

شركت گهرانرژی سیرجان در مرداد سال ۱۳۸۸ و در محل اصلی شرکت گل‌گهر و در کیلومتر ۵۰ جاده سیرجان به شیراز (مجتمع معدنی وصنعتی گل‌گهر) واقع شده است.

 طبق اساس‌نامه‌ای که تدوین شده، فعالیت گهرانرژی شامل؛ تاسیس و احداث نیروگاه‌های برق، احداث و اجرای پروژه‌های خطوط برق و گاز و آب، نگه‌داری و بهره‌برداری از تاسیسات برق، گاز و آب است.

فعالیت اصلی شرکت عبارت است؛ از طرح و احداث و بهره‌برداری نیروگاه‌‌های برق، تولید برق، احداث و اجرای پروژه‌‌های خطوط گاز، برق و آب، احداث ایستگاه‌‌های برق، گاز و تصفیه‌خانه آب و فاضلاب، سرمایه‌گذاری درخرید نیروگاه‌ها، شرکت در مناقصه‌‌های داخلی و خارجی پروژه‌‌های احداث نیروگاه‌‌های تولید برق و اجرای آن، اخذ وام و تسهیلات ارزی و ریالی از بانک‌‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخلی و خارجی برای شرکت، انجام فعالیت‌‌های صنعتی مرتبط و هرگونه معاملات مجاز بازرگانی، صادرات و واردات برق مطابق قوانین و مقررات است.

سرمايه این شركت در بدو تاسیس در سال ۱۳۸۸ به مبلغ ۱۰۰ ميليارد ریال و طی چند مرحله افزایش سرمایه، در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ ، ۱۳۹۵ ، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.


مدیرعامل شرکت گهرانرژی سیرجان و مجری طرح ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی گهران نیز گفته بود: مصرف فعلی منطقه گل‌گهر ۴۵۰ مگاوات است که بر اساس برنامه‌ریزی و استراتژی منطقه گل‌گهر در سال ١۴١٠ به ۲ هزار مگاوات خواهد رسید.

احسان موسی احمدی حتی به وزیر صنعت هم توضیح داده بود: بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی گهران سیرجان با ظرفیت نامی ۵۲۶ مگاوات در حال ساخت است که با در مدار قرار گرفتن واحد سوم با ظرفیت نامی ۱۸۳ مگاوات، توان نامی این مجتمع به ۷۰۹ مگاوات افزایش پیدا می‌کند.

اما نیروگاه سیکل ترکیبی گهران چیست و از ابتدا چطور آغاز به کار کرد؟

در اولین فاز بلوک یک این نیروگاه ایجاد و افتتاح شد


به موجب قرارداد فی مابین شرکت گهر انرژی با شرکت گروه مپنا بلوک ۵۰۰ مگاواتی مشتمل بر دو واحد گازی MAP۲+ منعقد شد و  یک واحد در مهرماه ۱۳۹۲ توسط شرکت گروه مپنا احداث شد.

واحدهای گازی نیز در سال ۱۳۹۸ تحویل قطعی شده‌اند و واحد بخار بلوک یک نیز در تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۶ تحویل موقت شده است و عملاً از سال ۱۳۹۵ واحدهای گازی مربوطه و پس از سنکرون واحد بخار در تیرماه ۱۳۹۸ بلوک یک سیکل ترکیبی کامل و اکنون در حال بهره‌برداری است.

باتوجه‌به سپری شدن ۳۳ هزار ساعت کارکرد معادل واحدهای گازی و لزوم تعمیر اساسی واحدها به‌منظور افزایش ظرفیت و راندمان، قرارداد تعمیرات اساسی و ارتقاء دو واحد گازی بلوک یک از ورژن MAP۲+ به MAP۲B با شرکت گروه مپنا منعقد و ظرفیت اسمی هر یک از واحدهای گازی از ۱۶۶ مگاوات به ۱۸۳ مگاوات افزایش یافت و عملاً ارتقاء واحد یک گازی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ و واحد دو گازی بهمن ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید.

وقتی که عملکرد فاز یک مثبت ارزیابی و عملاً وارد مدار تولید شد، پروژه فاز دوم این نیروگاه ترکیبی کلید خورد.
 

پروژه بلوک دوم نيروگاه سيكل تركيبی گل‌گهر سیرجان به بهره‌برداری رسید


این فاز متشکل از یک بلوک سیکل ترکیبی شامل دو واحد گازی و یک بخار مجموعاً با ظرفیت ۵۴۶  مگاوات  است. طی اين قرارداد، نيروگاه سيكل تركيبی، مشتمل بر دو واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۸۰ مگاواتی جمعاً به ظرفيت اسمی ۵۴۶ مگاوات در شرايط ايزو اجرا شد.
  
سوخت اصلی نیروگاه هم گاز طبیعی بود که توسط خط لوله تأمین شد، سوخت پشتیبان واحدها هم گازوئیل تدبیر شد که از طریق حمل با تانکر و ذخیره در دو مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی تأمین می‌شود.

 دوره‌های زمانی قرارداد تبدیل انرژی شامل یک دوره دو ماهه به‌عنوان دوره پیش‌برد (قابل تمدید به یک ماه دیگر)، یک دوره ۳۰ ماهه برای کارهای اجرایی، یک دوره ۱۳ سال و چهار ماهه به‌عنوان بهره‌برداری تجاری از تاریخ بهره‌برداری اولین واحد گازی تدوین شد.

 هزینه اولیه طرح بالغ بر ۲۱۷ میلیون یورو تخمین زده شد و پیش‌بینی شده بود که واحد اول گازی تا پایان ۱۴۰۲ واحد دوم گازی با فاصله دو ماه و واحد بخار نیز با فاصله ۱۰ ماه از واحد اول به بهره‌برداری برسد.

با همتی که جوانان ایرانی نشان دادند و با استفاده از تکنولوژی ایرانی این طرح هم جلو رفت زیرا در چشم‌انداز شرکت این‌گونه طراحی شده بود که غالب تجهیزات به‌خصوص تجهیزات اصلی این پروژه بومی و ساخت داخل باشند.

این طرح در پایان دوره ساخت خود حدود ۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد و به‌عنوان پروژه زیرساخت تامین برق صنایع منطقه گل‌گهر نقش به‌سزایی ایفا کرد و به‌طور غیر‌مستقیم اشتغال بالایی در طرح‌های توسعه صنایع منطقه را پایه‌ریزی کرد.

بعد از اجرای این فاز باید وارد شدم که همان تجاری‌سازی بود، می‌شدند که با حضور وزیر به‌ این مرحله رسیده و آماده تعیین قیمت و فروش شدند اما بلوک سوم چه شرایطی را طی کرد تا به مرحله‌ افتتاح رسید؟!


بلوک سوم نیروگاه سیکل ترکیبی گهران سیرجان به ظرفیت ۵۰۹ مگاوات وارد مدار شد


بلوک سوم سیکل ترکیبی با طرح كلاس F شامل يک توربين گاز ۳۲۷ مگاواتی و يک واحد بخار ۱۸۲ مگاواتی هم‌زمان با اسناد بلوک دوم تهیه و مناقصه احداث بلوک سوم به روش B.O.T برگزار شد.

از مزايای این طرح شامل؛ تكنولوژی جديدتر توربين كلاس F نسبت‌ به توربين‌های كلاس E ، راندمان بالاتر اين نوع توربين‌ها و بلوک پيشنهادی نسبت به كلاس E، سازگاری زيست محيطی بيش‌تر در توليد برق حرارتی بود و مراحل مربوط به انعقاد قرارداد، تحویل زمین و شروع دوره پیش‌برد قرارداد در سال ۱۴۰۰ انجام شد.

مصرف فعلی منطقه گل‌گهر ۴۵۰ مگاوات است که بر اساس برنامه‌ریزی و استراتژی منطقه گل‌گهر در سال ١۴١٠ به ۲ هزار مگاوات خواهد رسید ، ضمن اینکه بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی گهران سیرجان با ظرفیت نامی ۵۲۶ مگاوات در حال ساخت است که با در مدار قرار گرفتن واحد سوم با ظرفیت نامی ۱۸۳ مگاوات، توان نامی این مجتمع به ۷۰۹ مگاوات افزایش پیدا می‌کند.

واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گهران سیرجان نیز تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید و برای گاز‌رسانی به این مجموعه خط  لوله گاز از مسیر ارسنجان به فاصله ۱۰۰ کیلومتر به‌همت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ساخته شده است که تمام نیاز گازی این طرح را تحت پوشش قرار می‌دهد و آب مورد نیاز این مجموعه هم از خط انتقال آب خلیج فارس تامین می‌شود.

انتهای خبر/ طهماسبی


  https://armanekerman.ir/vdcbs5b85rhbagp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین